Det går bra att byta ut köksinredning så länge det nya hamnar på samma plats som det gamla. Då behövs inget särskilt tillstånd från föreningen. Om man däremot vill flytta köket till en annan del av lägenheten räknas det som en omfattande ombyggnation och då behöver man alltid stämma av med föreningen först.
Anledningen är att kök påverkar fastighetens tekniska system, framför allt ventilationen. I dag är köksventilationen anpassad för att sitta just i köksutrymmen, och om man flyttar köket kan matos i värsta fall börja spridas i fel kanaler och påverka grannar.
Ventilationen i huset bygger på självdrag som förstärks med hjälp av fläktar i systemet. Köken i fastigheten är dessutom kopplade i gemensamma ventilationsschakt där lägenheter ovanför varandra delar på samma lösning. Därför är det viktigt att bara använda kolfilterfläktar i kök.
Vanliga frånluftsfläktar som trycker ut luft kräver en helt egen kanal, vilket inte finns i huset. Om man kopplar in en sådan fläkt i befintligt system kan det störa luftflödet och göra att matos sprids mellan lägenheter istället för att ventileras ut som det ska.
El i köket
När man bygger om kök idag är det ganska vanligt att elen behöver ses över, eftersom moderna köksmaskiner ofta drar mer ström än äldre installationer är gjorda för.
Allt elarbete ska alltid göras av behörig elektriker – det är inget man får göra själv.
I fastigheten finns trefas-el i många lägenheter, men inte i alla. Om din lägenhet saknar trefas och du vill uppgradera elen bekostar du det själv.